Jabir Ibn Hayyan (bapa ilmu kimia) lahir pada
tahun 102H/720M
di syiria.
Nama penuh Abu Abdullah Ibnu Hayyan
Al-Kufi Al-Sufi.
Jabir memiliki rasa ingintahu yang
tinggi dan rajin bertanya jika tak tahu.
pada usia 30 tahun, beliau memutuskan untuk
mengembangkan ilmu yang dimilikinya.
Beliau merantau bersama
ibunya ke sebuah kota kufah.
Suatu hari, beliau berjumpa dgn seorang
tokoh ilmuan Ja'afar as-Soddiq
seorg ilmuan feqah.
Jabir berkata kpd Jaafar..
"saya menyukai ilmu fizik, tapi
sesungguhnya ingin
mendalami ilmu kimia agar dapat
menciptakan
sesuatu. untuk mendukung usahanya dalam
mengembangkan ilmu kimia,
beliau mendirikan sebuah makmal.
Setelah makmal siap,
beliau mula melakukan percubaan
demi percubaan,
makmal itu adalah
makmal yang pertama didirikan
pd zaman itu. kemudian Jabir
melakukan proses penguapan,
penyaringan dan pengkristalan.
Langkah-langkah ini dijadikan
pegangan sampai sekarang.
Beliau berhasil menemukan dua buah
temuan penting iaitu
al-Maliki (air raja atau aqua regia) dan air emas.
Penemuan ini banyak dipakai oleh
fabrik-fabrik kertas dan cat kayu.
Kemudian Jabir menemukan bahawa kimia
meliputi 2 jenis. Kimia organik dan takorganik.
kimia organik merupakan bahan kimia
yang berasal dari tumbuhan dan haiwan.
Kimia takorganik berasal
dari makhluk hidup.
logam adalah hasil gabungan zat-zat dan
unsur2 kimia.
Beliau juga menemukan
belerang air raksa (batu yang sangat keras).
Batu ini merupakan campuran air raksa
dan belerang.
Beliau membahagikan mineral kpd 3 bahagian
(cairan yg dpt meruap bila dipanaskan,
logam dan bahan padat).
beliau juga menemukan cara buat bahan kimia spt :
arsenic, tawas, alkali,sendawa,
dan
asam amoniak dlm bentuk murni.
hasil penelitian tersebut ditulis dalam buku
" Az-zi' big asy-syarqiy" (tentang air raksa)
dan
"At-tajmi' (tentang konsentrasi larutan kimia)
Di dunia barat beliau dikenali sebagai
GEBER,
pencipta makmal yang pertama.
Beliau mendapat gelaran kehormatan
oleh ilmuan di dunia barat
sebagai pencipta ilmu kimia
yang paling utama,
kerana semua karyanya dapat
dibuktikan secara
ilmiah.
Ertinya seseorang yang tidak
meletakkan pengetahuan atas bukti
percubaan, maka kemungkinan
besar akan melakukan kesalahan.
Pemahaman seseorang tentang ilmu kimia
tidak ditentukan oleh
apa yang dibacanya akan tetapi
oleh apa yang telah dibuktikan oleh percubaan.
::wallahu'alam::
No comments:
Post a Comment