sahabat

Wednesday, December 22, 2010

::PASTIKAN::




Jika dirinya wanita PASTIKAN auratnya dijaga
Jika dirinya lelaki PASTIKAN  soleh mejadi Idaman
Jika dirinya Bapa PASTIKAN cari nafkah halal
Jika dirinya Ibu PASTIKAN didikan anak  baik
Jika dirinya anak PASTIKAN hormati ayah ibu
Jika dirinya Suami PASTIKAN sayangi isteri
Jika dirinya Isteri PASTIKAN hormati suami

Jika ada waktu lapang PASTIKAN diisi dengan manfaat
Jika ada rezeki lebih PASTIKAN infaq ke jalan Allah
Jika ada kesihatan baik PASTIKAN ibadah didahulukan
Jika ada sahabat PASTIKAN hargai sahabat
Jika ada peluang kerja PASTIKAN kerja baik
Jika ada tawaran lumayan PASTIKAN sumber halal


Jika mahu makan di restoran PASTIKAN restoran halal
Jika ingin membeli belah PASTIKAN aliran duit kepada orang islam
Jika diberi pilihan PASTIKAN yang penting diutamakan
Jika dilamar orang baik PASTIKAN lamaran diterima
Jika bermuamalat PASTIKAN hormati sesama lain
Jika membaca al-Quran PASTIKAN faham isinya
Jika dengar khutbah PASTIKAN tidak bersembang
Jika mahu solat PASTIKAN bersuci dahulu

Jika ada kuliah/kelas PASTIKAN tidak ponteng
Jika sangat sibuk PASTIKAN tidak leka
Jika terlalu gembira PASTIKAN ingat Allah
Jika terima tetamu PASTIKAN layanan baik
Jika ingin bercinta PASTIKAN nikah dahulu
Jika diberi ujian PASTIKAN doa sentiasa

Jika anda manusia PASTIKAN anda ada matlamat hidup
..::Nur Imtiyaz::..
12 DISEMBER 2010

::Tenang Dengan Ketentuan Allah::

Tuesday, December 14, 2010

::KoMuNikaSi::

Dengan Nama Allah..
nanti kerja carilah majikan orang islam
supaya kita dalam ketenangan Nur Islam.
tak mudah dipijak
tak mudah ditipu
DAN
tak mudah ditindas

projek tahun akhir dah hampir siap
tapi ada lagi salah.
hantar-salah-hantar-salah
SABAR
bila nak betul agaknya

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
”Sesungguhnya orang mukmin akan menerima 
tekanan hidup kerana tidak ada 
satu bencana sama ada kerana terkena duri 
atau yang lebih besar, tidak juga ketakutan 
melainkan Allah 
akan mengangkat darjatnya satu darjat 
dan menghapuskan satu 
kesalahan dengan kesabarannya 
menghadapi bencana dan kesusahan tersebut.”


Riwayat al-Hakim


semua orang dah berangkat pulang ke kampung
halaman masing-masing
sunyi di sini.

ambil keputusan pulang ke rumah
sebab 
komunikasi kurang berkesan
sebab saya ada dua ketua
orang lain satu je
saya jadi pening
tapi ini lah dugaan nya
SABAR

dalam sesuatu organisasi pastikan
hanya ada satu ketua
barulah organisasi itu berjaya
kalau dua memang pening
jadilah masyarakat berwawasan -__-


saya selalu sabar dengan awak
disebabkan awak DITUGASKAN untuk bantu saya
saya hormat awak
tapi awak belum masuk islam
awak memang pandai
tapi awak hormat lah saya juga
bila saya tanya
saya tak pernah dapat jawapan yang
memuaskan
saya pun tak faham


ya Allah....aku tak putus berdoa
mohon petunjuk....
ILUVCHEMISTRY
tapi terasa macam dah tak suka
ALLAHUAKBAR

pesan abah:
kalau takda tekanan
mesti kita akan duduk diam(malas)
jadikan stress itu satu tapak
untuk kita terus bergerak ke hadapan.
dalam kita berjuang pasti ada rintangan
ALLAH sentiasa bersama orang yang
SABAR

ya Allah tenangkanlah hatiku
dengan ketentuanMU

projek akan disambung sem depan
INSYA ALLAH
semoga dimudahkan semua.

::Solat dan Doa::

Saturday, December 11, 2010

:: SerangAn PeMikiRaN::


Tanpa disedari ummat masa kini
diselubungi dengan pelbagai jenis
pembaharuan dan teknologi
yang semakin pesat.
dari manakah datangnya
segala kemajuan pada hari ini??
adakah kita terfikir kita masih
dalam zone selamat dan selesa?

pemerintahan fizikal masih
boleh dilihat dengan mata kasar
tetapi,
pemerintahan dalaman masih dalam
kekaburan..
pastikah anda dalam zone selamat?
persoalan ini dituju kan kepada
penulis dan pembaca.

dalam kelalaian zaman ini, 
pemikiran manusia semakin cerdas
dan
semakin mengejar keindahan dan
kemajuan duniawi.
dalam tidak sedar serangan pemikiran
(ghazwatul fikr)
telah berlaku kini.


Hadis 8

Dan pada Abu Hurairah r.a. katanya: 
Aku mendengar RasuIullah saw. bersabda, 
"Umat ku akan ditimpa penyakit-penyakit 
yang pernah menimpa umat-umat dahulu".
 Sahabat bertanya,
 "Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu?
" Nabi saw. menjawab,
 "Penyakit-penyakit itu ialah
 (1) terlalu banyak seronok, 
(2) terlalu mewah, 
(3) menghimpun harta sebanyak mungkin,
 (4) tipu menipu dalam merebut harta benda dunia, 
(5) saling memarahi,
 (6) hasut menghasut sehingga jadi zalim menzalim".

video
~The Arrival~
Bahagian 1
Boleh tengok tak memerlukan suara.
Baca dan fikir. Bahagian seterusnya ada dalam
simpanan PC..boleh hubungi saya
kalau nak tahu kisah seterusnya.


::wallahu'alam::

Tuesday, December 7, 2010

::NaManya MusLim::



Bertudung dan berkopiah itu muslim.
cukup solat 5 waktu juga muslim.
pergi ke sekolah agama juga muslim
sebab mak ayah kita muslim,
dalam IC pun tulis bergama islam.
persoalannya...
adakah kita menghayati maksud sebenar MUSLIM itu

mudah untuk melafazkan kalimah 
ISLAM dan MUSLIM.
dan mudah juga untuk aplikasikan kehidupan
sebagai seorang muslim.


tapi...sejauh mana penghayatan
hidup sebagai seorang MUSLIM..
muhasabah bersama 
kembali

Hadis Rasulullah :

 "Aku tinggalkan kepada kamu 2 perkara. 
selagi mana kamu berpegang kepada 
dua perkara ini kamu tidak akan
 sesat buat selama lamanya. 
iaitu 
Kitab Allah dan sunnahku "
(Bukhari) 

Sunday, November 28, 2010

::ILMUAN ISLAM::


Jabir Ibn Hayyan (bapa ilmu kimia) lahir pada
 tahun 102H/720M
di syiria. 
Nama penuh Abu Abdullah Ibnu Hayyan 
Al-Kufi Al-Sufi. 
Jabir memiliki rasa ingintahu yang 
tinggi dan rajin bertanya jika tak tahu.

pada usia 30 tahun, beliau memutuskan untuk
 mengembangkan ilmu yang dimilikinya. 
Beliau merantau bersama 
ibunya ke sebuah kota kufah.


Suatu hari, beliau berjumpa dgn seorang
 tokoh ilmuan Ja'afar as-Soddiq 
seorg ilmuan feqah. 
Jabir berkata kpd Jaafar..
"saya menyukai ilmu fizik, tapi 
sesungguhnya ingin 
mendalami ilmu kimia agar dapat
 menciptakan 
sesuatu. untuk mendukung usahanya dalam
 mengembangkan ilmu kimia,
 beliau mendirikan sebuah makmal.

Setelah makmal siap, 
beliau mula melakukan percubaan
 demi percubaan,
 makmal itu adalah 
makmal yang pertama didirikan 
pd zaman itu. kemudian Jabir 
melakukan proses penguapan, 
penyaringan dan pengkristalan. 
Langkah-langkah ini dijadikan 
pegangan sampai sekarang.


Beliau berhasil menemukan dua buah
 temuan penting iaitu      
al-Maliki (air raja atau aqua regia) dan air emas. 
Penemuan ini banyak dipakai oleh 
fabrik-fabrik kertas dan cat kayu.

Kemudian Jabir menemukan bahawa kimia 
meliputi 2 jenis. Kimia organik dan takorganik. 
kimia organik merupakan bahan kimia 
yang berasal dari tumbuhan dan haiwan.
 Kimia takorganik berasal
 dari makhluk hidup. 
logam adalah hasil gabungan zat-zat dan
 unsur2 kimia.


Beliau juga menemukan 
belerang air raksa (batu yang sangat keras). 
Batu ini merupakan campuran air raksa
 dan belerang. 
Beliau membahagikan mineral kpd 3 bahagian 
(cairan yg dpt meruap bila dipanaskan, 
logam dan bahan padat). 
beliau juga menemukan cara buat bahan kimia spt :
 arsenic, tawas, alkali,sendawa, 
dan 
asam amoniak dlm bentuk murni.


hasil penelitian tersebut ditulis dalam buku

 " Az-zi' big asy-syarqiy" (tentang air raksa) 
dan
 "At-tajmi' (tentang konsentrasi larutan kimia)


Di dunia barat beliau dikenali sebagai 
GEBER, 
pencipta makmal yang pertama. 
Beliau mendapat gelaran kehormatan
 oleh ilmuan di dunia barat
 sebagai pencipta ilmu kimia 
yang paling utama, 
kerana semua karyanya dapat 
dibuktikan secara 
ilmiah. 
Ertinya seseorang yang tidak
 meletakkan pengetahuan atas bukti 
percubaan, maka kemungkinan
 besar akan melakukan kesalahan.


Pemahaman seseorang tentang ilmu kimia 
tidak ditentukan oleh
 apa yang dibacanya akan tetapi
 oleh apa yang telah dibuktikan oleh percubaan.

::wallahu'alam::

::BaNgun SuBuh::


Bersungguh-sungguh dalam bersuci
dan berzikir yang mendekatkan kita
dengan Allah
sebelum masuk tidur.
Seharusnya amalan zikir menjadi amalan 
dalam kehidupan seharian.
bermula dari saat bangun tidur hingga
saat
tidur yang seterusnya.
Ini juga dapat membantu seorang Muslim
mudah untuk bangun subuh

insya Allah sama-sama
kita amalkan

Saturday, November 27, 2010

::biLa diRi disayaNgi::

Terdengar bisikan mesra
Kalimah keramat bermentara
Bermulanya siang berakhir malam ku
Tak akan ku jemu menyebut namamu

Tiada batasan waktu
Tiada tempat mu tertentu
Di gunung di lembah, di darat, di air
Siapa pun hamba, keikhlasan doa, keagungan
Kasih merubah takdir


Bila ku sedari diri disayangi
Langkah kaki ini semakin berani
Bila terkeliru ku ucap namamu, terasa diriku
Kembali dipandu

Engkau pertama, tiada akhirnya
Aku dalam kegelapan engkaulah cahaya
Izinkahlah aku menumpang di sini
Di bawah naungan kasih dan sayang mu
Ku berserah diri

Saturday, July 24, 2010

:: Bila Nafsu Mengatasi Akal::



Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi 
Maha Penyayang.
 Selawat dan junjungan kasih  buat baginda Rasulullah saw.

 Firman Allah

"Katakanlah kepada orang-orang mukmin supaya
 mereka menundukkan pandangan mereka,
 dan menjaga kemaluan mereka" (An-Nur:30).

Pandangan yang tidak terjaga dan nafsu
 yang mengatasi akal adalah punca
 utama kes anak luar nikah
 kini bagai tiada titik penghujung. 
Angkara siapa lagi kalau bukan wanita yang tidak
 menutup
 aurat mengikut syariat islam. 
Setiap lelaki dikurniakan sepasang mata untuk melihat 
pemandangan yang cantik,
 ciptaan Allah yang tersusun rapi dan bunga yang
 telah menjadi miliknya.
 Tetapi, 
pada hari ini  pandangan mereka telah 
tidak terbatas kerana ramai dalam
 kalangan mereka (wanita) tidak lagi 
menjaga hak-hak asasi yang dikurniakan
 oleh Allah buat mereka. Maka disinilah tercetusnya 
pasangan-pasangan haram serta zuriat-zuriat  yang tidak bernasab.

      
Kelahiran anak luar nikah pada hari ini 
tidak terkira lagi, jika kita lihat tarikh
 akhbar 29 jun
 yang lalu ada menyatakan 81000 jumlah anak luar nikah
 berdaftar di Ipoh.
 Bagaimanakah nasib anak-anak yang tidak berdosa ini. 
Saat romantis pasangan haram inilah
 penyebab lahirnya zuriat suci ini, apabila 
nafsu menguasai diri, maka jasad menjadi alat 
menuju kebinasaan. 
Selepas semua berakhir,
 baru tersedar dan mula menginsafi, 
tiada guna nya jika menyesal di kemudian
 hari kerana anak itu tetap diberi nyawa. 

Mengapa perlu menyesal di kemudian hari??


Boleh dikatakan setiap hari di 
dalam akhbar menyiarkan kes-kes
 anak luar  nikah, penyudahannya sangat menyedihkan,
 wajah-wajah suci itu ditinggalkan di tempat-tempat 
yang busuk, kotor.
 Hanya terdengar tangisan sayu anak itu.
 Langsung tidak terdetik rasa kasihan insan
 yang membuang anak itu. 
Bagi yang berfikiran normal
 pasti mengalir airmata melihat nasib anak itu.
 Adakah si ibu itu rasa tenang selepas itu?? 
Pasti dan pasti sejarah hari itu 
menghantui si ibu sehingga ke akhir hayat.



Alam remaja adalah alam yang sangat 
mencabar kerana pada masa ini  mereka 
mula membesar dan mengenal erti kebebasan
 dan keseronokkan. Walaupun mereka mengaku 
dari sekolah agama, tetapi semua itu tidak lagi menjadi 
pengukur dalam masalah 
sosial pada masa ini. 
Ada sesetengah
 remaja yang tahu batas-batas aurat, 
tetapi mereka tidak mengaplikasikan hal itu, 
malah memberi alasan dunia sekarang 
tidak sama dengan dahulu.
 Bukankah ajaran islam bersifat 
berterusan tanpa mengikut aliran zaman. 
Inilah persepsi masyarakat kini, 


Bila berbicara tentang isu anak luar nikah, 
pastinya semua jari menunding 
ke arah wanita. 
Mengapa?? 

Ini tidak adil bagi kaum wanita
 kerana tanpa lelaki isu ini tidak menjadi. 
Hal inilah yang kaum wanita 
tidak menyedari kerana mereka (wanita)  
para lelaki tidak mampu lagi menahan nafsu. 
Isu berpakaian adalah perkara paling utama 
untuk di bahaskan dalam membanteras gejala
 sosial kelahiran anak haram. Islam mengajar 
supaya wanita-wanita memelihara auratnya
 kerana untuk mengelak daripada fitnah dunia. 
Lelaki tidak bersalah 
dalam hal ini, mereka juga manusia biasa
 yang mempunyai 1 nafsu khusus kepada 
wanita. Jadi,
 para lelaki telah meraikan fitrah
 kejadian mereka, maka
 wanita yang tidak menutup aurat 
dengan baik menjadi penyebab
 pandangan lelaki  terpesong. 
 Hal ini telah membuktikan pepatah melayu
 “ dari mata jatuh ke hati” 
bila hati mula dikuasai, maka nafsu tidak 
 terkawal lagi kerana pada saat
 itu nafsu kita dibelai dengan
 bisikan syaitan.

Firman Allah:

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan 
 mukmin, supaya 
mereka menundukkan pandangan 
mereka, dan menjaga kemaluan mereka, dan 
tidak menampakkan perhiasan mereka kecuali
 apa yang nampak daripadanya;
Dan hendaklah mereka meletakkan penudung 
(mantel) mereka pada dada mereka,
 dan tidak menampakkan perhiasan 
mereka kecuali kepada suami mereka, 
 atau bapa mereka, atau bapa
 suami mereka, atau anak lelaki mereka, 
atau anak lelaki suami mereka, 
atau saudara lelaki mereka, 
atau anak lelaki saudara lelaki mereka, 
atau anak lelaki saudara perempuan mereka, 
atau perempuan mereka, atau apa yang 
tangan kanan mereka memiliki 
(hamba daripada rampasan perang),
Atau lelaki yang melayan mereka yang
 tanpa mempunyai keinginan seks, 
atau kanak-kanak kecil yang belum
 mengerti aurat (bahagian-bahagian sulit) perempuan" 
(An-Nur:31).


MENCARI YANG HALAL 1 KEFARDHUAN
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...