sahabat

Saturday, December 3, 2011

::Susah Itu Hadiah::


Dengan Nama Allah Maha Pemurah Maha Penyayang
Selawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad.
Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar

Hanya Allah saja yang tahu sejauh mana usaha setiap hambaNya dalam apa jua aspek kehidupan. manusia tak berhak nak tahu semua ini. biarlah Allah yang memberi ganjaran/balasan kepada setiap perbuatan hambaNya. 

Bila di uji dengan kepayahan..fikir lah, ramai lagi sahabat seperjuangan mempunyai kepayahan tersendiri..Allah itu maha Adil....walau terasa berat, namun dalam hati tak pernah lupa Allah. walau pahit di luar, tapi biarlah dalam kelihatan manis.

Kenapa orang suka cakap susah dahulu, sedangkan dia tak pernah cuba pun. buat kerja kita sudahlah. kenapa nak buat kerja Allah. susah ke senang  itu semua kerja Allah. kerja kita usaha dahulu...ayat dari seorang penceramah di IKIM - Ustaz Ghazali ibrahim 

Masa....saya salah seorang yang suka lengah pada masa. kadang2 tak tahu nak buat apa, sedang masa tak pernah tunggu kita walau sesaat. masa terus berjalan tanpa isyarat. mudah nak jadi orang leka, tapi lagi mudah untuk kita hargai masa jika akal itu tidak bersatu dengan nafsu

Bila sedih bila kerja tak menjadi. so, tanya diri sendiri, kenapa sedih? perlu ke sedih. kenapa tak tambah usaha...Allah masih bagi kekuatan fizikal dan mental/fikiran. nak tunggu apa lagi...ok..ini semua ayat nasihat/motivasi untuk sang penulis yang sedang menikmati ujian hidup. =)

Setiap masalah menimpa..kenapa lama sangat tetap tak jumpa jalan penyelesaian..sebab Allah nak bagi peluang kepada kita supaya usaha lebih sikit...bukak minda luas-luas...tapi dalam tak sedar, Allah dah bagi petunjuk setiap apa yang kita dah buat. 

itulah dia belajar dari kesilapan...tak lupa juga ucap alhamdulillah selalu sebab Allah sentiasa mendengar rintihan hati kita.

Walau pun kita keseorangan di bilik/makmal/tempat kerja atau mana saja....tapi  ingatlah Allah sentiasa  ada melihat dan malaikat raqib dan atid tak pernah berhenti mencatat segala perbuatan baik buruk kita.....awas!!~~

-Semoga Manfaat-

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...