sahabat

Sunday, November 29, 2009

::Dahi ceCah ke SeJaDah::






Salam kepada pembaca yang dirahmatiAllah...dgn lafaz Bismillahirahmanirrahim....kita mulakan dgn niat yg suci..berfikir sejenak..apakah sudah cukup bekalan kita ke negeri abadi..sebagai manusia sering terleka tnpa disedari..apakah solat kita diterima Allah selama ini...mari kita renung bersama mengenai 'khusyuk dlm solat'

Semakin hari negara kita menuju kearah kemajuan, kebanyakan kita telah pun menyedari tentang hakikat islam dan pengislaman. Masing2 berlumba menuju kearah kebaikan..mendalami ilmu2 islam seterusnya mengaplikasikan amalan2 islam utk memantapkan lg tahap keimanan..

Kita membenarkan bhwa kebanyakan di kalangan kita mengerjakan segala suruhan Allah "Amar Ma'ruf Nahi Mungkar" dgn mengerjakan solat. Apakah kita tahu bhawa adkah solat itu mencapai tahap solat yg seharusnya dikerjakan oleh setiap insan yg bergelar insan kamil?





Adakalanya kita melihat org solat bagaikan ayam mkn padi, belum sempat kepala menempel di tempat sujud telah bangkit kembali & tergopoh-gapah. Adakah mereka itu khusyuk? Sudah pastinya tidak. perkara penting dlm solat ialah bacaan surah Al-Fatihah..sebutan nya kena betul..tidak boleh baca dgn laju...pasti tercicir sebutannya. Cara terbaik utk memastikan bacaan kita betul adalah dgn memperdengarkan bacaan kita dgn sahabat (tasmi')

Pernah suatu ketika dahulu terdapat di dalam sebuah majalah di Indonesia "panji masyarakat" yg ditulis oleh seorang Ulama yg terkenal iaitu Prof Hamka. Seorang hamba Allah bertanya kepada beliau bagaimankah cara untuk mencapai solat yang khusyuk. prof Hamka menjawab "Aku sendiri sedang mencari kaedah untuk mencapai solat yg khusyuk".

"jangan tergesa-gesa mengkomat-kamit bibirmu lantaran ingin cepat menguasai bacaannya. Kami akan simpan dalam ingatanmu dan akan Kami tetapkan bacaanya dari mulutmu. Setelah selesai Kami bacakan barulah kami membacanya" (Al-Qiamah:16.17.18)

Bersama kita muhasabah diri..solat itu bukan sekadar perbuatan luaran shaja..tapi..dalaman...ikhlas melakukannya demi mencapai mardhotillah..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...