sahabat

Thursday, April 12, 2012

::Cuaca Hati::


Bismillah...
Bermula hari ini dengan langkah semangat menuju destinasi kedua
dalam kamus hidup seorang mahasiswa tegar
seawal pagi..dalam renyai hujan, membasahi mata berkaca
sesekali percikan air menyinggah tepat ke stokin baruku
hati tersenyum tenang sambil menikmati kabus dan embun pagi

kelihatan alam sunyi dari masyarakat
mungkin masih di atas tikar sejadah sambil bertasbih sendiri
menanti kehadiran dhuha sambil dibacakan ayat-ayat Allah
Alhamdulillah

tugasan usrah kali ini membuatkan aku setia dengan buku
ke mana saja pasti bersama buku itu
namun, aku bersyukur mengapa aku menjadi pilihan
Allah telah pilih aku terlebih dahulu 
pasti ada kebijaksanaan Allah atas urusan ini
terus berhamdalah...

Ada masa nya....cuaca panas terik
Ada masa nya juga....cuaca sungguh sejuk
begitulah cuaca hati manusia
ada masa nya begitu lantang kemarahannya
ada masa nya juga..terlebih manis senyuman nya
Terima Kasih atas senyuman itu
aku kini redha...apa saja cuaca hati mu
aku akan terus senyum..
sebab aku yakin..
Allah menyaksikan apa saja perbuatan hambaNya

Terjaga dari lena dan leka
Terima Kasih Allah masih sudi memberi peringatan
buat hambaMu ini yang selalu alpa dengan permainan dunia
masih ada waktu untuk terus solat di awal waktu

::Rindukan suara ustaz membacakan makna-makna kitab::
::Yang tekun akan terus menyalin perkataan itu::
::Yang mengantuk akan terus melelapkan mata::
::Itulah khasiat suara merdu para ulama::
::Insha Allah Mumtaz bagi yang lena::

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...